bool(false)

Mild motion for brystkræftramte

Tai Chi kan være en god løsning for kvinder, der er ramt af brystkræft, uanset om de er i behandling, er ved at komme sig fra operationen eller blot søger en form for motion i hverdagen, der kan være med til at genvinde styrke og bevægelse. Fordelene ved Tai Chi for kræftpatienter er dog mindre velkendte i forhold til yoga og pilates, som milde motionsformer. Det kan derfor være umagen værd at udforske Tai Chi som en anden mulighed.

 

Det gavner kræftpatienter

Tai Chi beskrives ofte som “meditation i bevægelse”, da den øvre del af kroppen konstant er i bevægelse. Tai Chi kombinerer langsomme, yndefulde bevægelser med meditation og vejrtrækningsteknikker. I dag ses Tai Chi som en mild form for motion, men dens rødder antages at være fra Kina omkring det 12. århundrede, hvor Tai Chi var en kampkunst.

 

De teknikker, der anvendes i nutidig Tai Chi, anser kroppen og sindet som et sammenkoblet system. Fordelene ved Tai Chi omfatter ikke kun øget mental klarhed og fysisk sundhed, især for kræftpatienter, men forbedret kropsholdning, balance, fleksibilitet og styrke.

 

Det er en fugl, det er en Trane

Alle øvelserne i Tai Chi er inspireret af de fire grundelementer, vand, ild, luft og jord. I løbet af en Tai Chi session laver man en række bevægelser, uden pause, der oftest er opkaldt efter dyr og deres bevægelser. Et eksempel er en bevægelse kaldet Grasp Sparrow’s Hail, hvor venstre hånd holdes foran hagen, som symbolisering af fuglens hoved, højre hånd placeres ved hoften som fuglens hale. I denne øvelse er fuglen et symbol på bevidsthed, luft, ånd og åndedræt.

 

Tai Chi, hvis fordele for kræftpatienter er talrige, adskiller sig fra andre former for motion i flere henseender. Bevægelserne er normalt cirkulære og aldrig forcerede, musklerne er afslappet i stedet for spændt, leddene er hverken helt udstrakte eller helt bøjede, og bindevæv er heller ikke strakt. Tai Chi kan derfor nemt tilpasses til enhver.

 

Fordelene ved Tai Chi øvelserne

Tai Chi har vist sine potentielle fordele for kræftpatienter i forskning. I en undersøgelse fra 2008 ved University of Rochester, offentliggjort i Medicine and Sport Science, konkluderede man, at livskvalitet og funktionel kapacitet (herunder aerob kapacitet, muskelstyrke og fleksibilitet) blev markant forbedret hos kvinder med brystkræft, der praktiserede Tai Chi i 12 uger, mens den faldt i en kontrolgruppe, der kun modtog almindelig støttebehandling.

 

Lorenzo Cohen, Ph.D., professor ved afdelingerne for generel onkologi og adfærdsvidenskab ved University of Texas, MD Anderson Cancer Center, forklarer, at Tai Chi deler mange fysiske fordele, der også tilskrives yoga, heriblandt:

 

 

Nogle undersøgelser har også vist, at Tai Chi kan styrke immunsystemet, samtidig med at man reducerer produktionen af ​​stresshormoner som cortisol, epinephrin og norepinephrin.

 

Dr. Cohen påpeger også, at Tai Chi giver psykologiske fordele, herunder:

 

 

Når du beslutter dig for, hvilken type motion, der passer bedst til dig, foreslår Dr. Cohen at vælge,, hvad der passer til din livsstil – her er fordelene ved Tai Chi for kræftpatienter tydelige. “Spørg dig selv, hvilken øvelse du vil gøre dagligt,” siger han. “Efter seks til otte ugers daglig praksis vil du begynde at se fysiske forbedringer i din fleksibilitet, sovemønstre og din fysiske energi. Det tager cirka seks måneders daglig praksis at se den indre transformation, som skaber en sindsro, selvbevidsthed og et åbent hjerte. ”

 

Hvad kan du forvente af en typisk Tai Chi time?

Tai Chi kan praktiseres indendørs eller ude, så i klimaer eller årstider, hvor vejret tillader det. Det er derfor ikke ualmindeligt at se folk praktisere disse yndefulde bevægelser i en park eller på en strand. Komfortabelt tøj er altid foreslået.For at få det fulde udbytte ved Tai Chi, bør du bemærke disse fire fokusområder:

 

Øvelser: Tai Chi indebærer en række bevægelser, som praktiseres i modsætninger, så et vrid til højre vil blive fulgt af et vrid til venstre. En række bevægelser kaldes en form eller en rutine. Du og din instruktør skal finde ud af, hvilke øvelser og rutiner, der er mest optimale for dig.

 

Rutiner: En rutine kan indeholde mellem 20 og 100 øvelser, hvorfor nogle rutiner kan tage op til 20 minutter at udføre.

 

Åndedræt: At være opmærksom på åndedrættet er en vigtig del af Tai Chi, hvorfor du bliver bedt om at sikre, at åndedrættet kommer helt nede fra maven. Mens vejrtrækning er naturligt for os alle, er det ikke ualmindeligt, at folk kommer til at trække vejret hurtigt og kort uden at indse det. At være opmærksom på vores åndedræt er en af ​​de store fordele ved Tai Chi for kræftpatienter, og kan være det første skridt i at få bedre kontrol over sind og krop.

 

Meditativ fokus: Du vil ikke kun lære at koncentrere dig om dit åndedræt, men du vil også lære at koncentrere dig om ”afslappet opmærksomhed”, ofte kaldet “meditativ koncentration”, som involverer området lige under din navle. Det antages, at qi (vores cirkulerende livskraft) begynder under navlen og rejser gennem kroppen.

 

Tai Chi fungerer lige godt i en gruppe eller udført alene. Så når du føler dig komfortabel med dine øvelser og rutiner er det en meget fleksible motionsform, som du kan udøve hvor og når det passer dig.

 

Mens Tai Chi er en mild form for motion og anses for at være rimelig sikker for alle, er det altid en god ide at starte forsigtigt ud – især, når du lige har gennemgået (eller modtager) behandlinger for brystkræft. Her er et par ting at huske på:

 

 

Kend dine grænser. Hvis du ikke er i stand til at stå i lange perioder, vil modificerede versioner af Tai Chi også være til gavn for en kræftpatient og kan udføres i en stol eller seng. Tal med din instruktør om andre måder, du kan lave Tai Chi, for at hjælpe med din rekreation og dit liv efter brystkræft.